۱۸ خواص و فواید روی برای سلامتی بدن ، بارداری ، پوست و کاهش وزن

خواص روی برای سلامتی بدن
اشتراک گذاری

روی ( زینک ) ۲۴ مین عنصر رایج در پوسته زمین است. خواص و فواید روی برای سلامتی بدن بسیار شگفت انگیز است. این ماده معدنی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت ها ، برای بسیاری از فعالیت های بدن از جمله تولید انرژی ، هضم غذا ، تولید هورمون ها ، محافظت از سلول های عصبی ، بهبود خلق و خو و عملکرد بهتر مغز از اهمیت بسیاری برخوردار است. روی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث کاهش خطرات رادیکال های آزاد می شود.

روی تقریباً در تمام سلول های بدن یافت می شود و در تولید ۱۰۰ آنزیم در بدن انسان نقش دارد. همچنین همراه با منیزیم و ویتامین های B ، برای تقسیم سلول ها و تشکیل سلول های جدید مورد نیاز است. این ماده همچنین یک آنتی اکسیدان قوی در بدن است که برای عملکرد مناسب آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز مس / روی (SOD) مورد نیاز است. این آنزیم خاصیت ضد پیری دارد. کمبود میزان روی در بدن باعث کاهش سطح آنزیم SOD می شود که یکی از عوامل پیری زودرس می باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

کمبود روی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و باعث افزایش حساسیت افراد به انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی و عفونت ها می شود. برای اینکه بدن سیستم ایمنی قوی داشته باشد روزانه به میزان ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم روی احتیاج دارد. روی در محافظت از بدن در برابر باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها نقش اساسی دارد این ماده معدنی در بدن تولید یون Zn2 + می کند این یون با اتصال به RNA ویروس از تکثیر آن جلوگیری می کند.

خواص روی برای سلامتی بدن

بدن برای فعالیت سلول های T به روی نیاز دارد. سلول های T از دو طریق به بدن کمک می کنند ۱ – کنترل و تقویت سیستم ایمنی ۲ – حمله به سلولهای آلوده یا سرطانی ، فلز روی خاصیت ضد التهابی نیز دارد مکمل روی موجب کاهش استرس اکسیداتیو و متوقف کردن تولید سیتوکین های التهابی می شود. علاوه بر خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن ، روی باعث بهبود سریع تر زخم ها نیز می شود.

مبارزه با سرطان

یکی از خواص روی در سلامتی بدن جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی است. آزمایش ها حاکی از این است که روی می تواند تکثیر سلول های سرطانی مری را متوقف کند. زینک همراه با مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مانند منیزیم ، سلنیوم ، ویتامین D در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها نقش دارد.

درمان دیابت 

از دیگر خواص روی برای سلامتی بدن کاهش میزان قند خون است. فلز روی مانع از تشکیل توده های آمیلین (پروتئین) در بدن می شود. کاهش میزان توده های پروتئنی در بدن موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت می شود. این ماده معدنی همچنین نقش اساسی در تولید انسولین در بدن دارد. به علاوه روی برای تولید آنزیم های لوزالمعده مورد نیاز است ، این آنزیم ها ، آنزیم های هضم کننده ای هستند که برای تجزیه چربی ها ، قندها و کربوهیدرات ها لازم هستند.

محافظت از سلامتی قلب

روی می تواند قلب را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. استرس اکسیداتیو در بلند مدت سبب آسیب به قلب می شود. زینک به همراه سه ماده معدنی مهم دیگر یعنی منیزیم ، مس و سلنیوم باعث تقویت عضلات قلب می شوند. فلز روی همچنین می تواند ضربان قلب را تنظیم کند. تحقیقات نشان می دهد که بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب اغلب دچار کمبود روی هستند. مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف کافی روی می تواند به جلوگیری از آنژین صدری کمک کند. از طرف دیگر کمبود روی منجر به فشار خون بالا که یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی است می شود.

کاهش وزن

افزایش روی در رژیم غذایی می تواند تأثیر مثبتی بر متابولیسم انرژی و کاهش وزن داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که در رژیم غذایی افراد چاق میزان کمی زینک وجود دارد. اگر در بدن کمبود مزمن روی وجود داشته باشد این امر موجب می شود که بدن به جای مصرف غذاها و تبدیل آن به انرژی آنها را به صورت چربی در بدن ذخیره می کند. این عنصر به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شود ، اما مکمل های آن نیز در بازار موجود است.

تقویت مغز

بیشترین میزان روی در بدن در هیپوکامپ مغز یافت می شود. این ماده معدنی در درمان بعضی از بیماریهای عصبی مانند اسکیزوفرنی نقش دارند. روی همچنین نقش مهمی در محافظت از سلولهای مغزی ، بهبود سیستم عصبی ، تقویت حافظه و کاهش استرس دارد. درتحقیقاتی که در دانشگاه تورنتو انجام شده نشان می دهد که زینک در برقراری ارتباط بین نورون ها ، افزایش حافظه و شکل گیری خاطرات نقش دارد.

تقویت استخوان ها

یکی دیگر از خواص روی برای سلامتی بدن ، تقویت استخوان است. روی یک ماده معدنی مهم برای سلامتی دندان ها و استخوان ها است. فلز روی همراه با منیزیم ، ویتامین D ، ویتامین K و بور در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان نقش اساسی دارد. این ماده معدنی خواص ضد باکتریایی دارد و در کاهش مشکلات دهان و دندان مانند عفونت لثه و پوسیدگی دندان موثر است.

تقویت بینایی

در درون شبکیه چشم غلظت بالایی از روی وجود دارد. این ماده معدنی همراه با ویتامین A در تشکیل ملانین نقش دارد. ملانین رنگدانه ای است که از چشم در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می کند. کمبود روی در بدن موجب ایجاد آب مروارید و شب کوری می شود. مکمل روی می تواند به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا که مهمترین عامل از دست دادن بیماری در کهنسالی است کمک می کند.

بهبود سیستم گوارش بدن

کمبود روی در بدن باعث ایجاد اختلالات گوارشی می شود که شایع ترین آنها مشکل در هضم پروتئین است. روی نقش مهمی در تنظیم اسید معده و همچنین تولید آنزیم های گوارشی در روده کوچک دارد. مشکلات گوارشی ، از جمله اسهال ، برخی از علائم رایج کمبود روی است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هر ساله ۱٫۶ میلیون کودک زیر ۵ سال بر اثر اسهال از بین می روند. مصرف زنیک باعث کاهش عوارض اسهال می شود.

فواید روی برای سلامتی بارداری

مصرف مکمل روی در دوران بارداری سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت در نوزادان می شود. کمبود روی در بدن مادر نیز سلامت جنین را به خطر می اندازد. کمبود روی در بدن باعث تیرگی پوست در دوران بارداری می شود.

کاهش عوارض پیش قاعدگی

کاهش درد قاعدگی یکی دیگر از خواص روی برای سلامتی بدن است. بانوان می توانند با مصرف ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم روی و ۲۰ – ۵ میلی گرم ویتامین B6 در روز از میزان عوارض پیش قاعدگی بکاهند. این امر به دلیل افزایش جریان خون در درون رحم است.

تقویت قوای جنسی مردان

یکی از خواص روی برای سلامتی بدن ، تقویت قوای جنسی مردان است. روی موجب افزایش تولید تستوسترون در بدن مردان می شود. مصرف ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم می تواند نیاز روزانه روی در آقایان را برطرف کند. کمبود روی در مردان می تواند منجر به اختلال در نعوظ شود. مصرف مکمل های زنیک باعث افزایش تولید اسپرم در بدن مردان می شود. میزان کافی روی موجب سلامتی پروستات می شود.

درمان خستگی مزمن

روی می تواند موجب افزایش سطح انرژی بدن شود. مکمل های روی می تواند به درمان سندرم خستگی مزمن (CFS) کمک کند. CFS با افزایش استرس اکسیداتیو همراه است و از آنجا که روی با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند می تواند به مبارزه با این بیماری کمک کند.

روی مناسب برای عضله سازی

روی می تواند به رشد و ترمیم عضلات کمک کند. همچنین می تواند به سنتز پروتئین کمک کند که می تواند در بدن سازی مفید باشد.

درمان وزوز گوش

کاهش میزان روی در بدن باعث ایجاد وزوز گوش می شود. درمان وزوز گوش یکی دیگر از فواید روی برای سلامتی است. بیماران مبتلا به وزوز گوش دارای میزان روی پایین در بدن خود هستند.

خاصیت سم زدایی روی

روی با تقویت عملکرد کبد و کلیه می تواند به سم زدایی بدن کمک می کند. کمبود روی موجب بروز سیروز کبدی می شود. این ماده معدنی همچنین در جلوگیری از بیماری های کلیوی ، محافظت در برابر کادمیوم و قرار گرفتن در معرض جیوه و عملکرد کامل اندام ها مفید است

درمان آکنه با روی

از مزایای روی درمان آکنه صورت است. این ماده معدنی باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین می برد. کمبود روی همراه با کمبود آنتی اکسیدان های مانند ویتامین های A ، C ، E و سلنیم موجب ایجاد مشکلات پوستی می شود. روی همراه با ویتامین A در رشد سلولی ، بهبود شرایط پوست و ترمیم کلیه بافت های بدن نقش اساسی دارد. ویتامین A بسیار بی خطر است اما مانند تمام ویتامین های محلول در چربی می تواند تجمع پیدا کند بنابراین در مصرف آن باید دقت کرد. این ماده معدنی همچنین می تواند باعث شفافیت پوست ، بهبود زخم ها و جلوگیری از شیوع تبخال شود.

روی موجب تقویت مو می شود

از دیگر خواص روی برای سلامتی بدن ، تقویت و سلامتی مو است. روی موجب سلامتی موها می شود. کمبود روی در بدن موجب سستی و ناپایداری و ضعف در ساختار پروتئینی فولیکول مو می شود. روی همچنین باعث فعال شدن کراتینوسیت ها می شود. کراتینوست ها سلول هایی هستند که کراتین تولید می کنند. کراتین پروتئینی است که سبب رشد مو و ناخن می شود.

میزان توصیه شده روزانه روی چه مقدار است؟

مردزنبارداریشیردهی
۶ ماهگی۲ میلی گرم۲ میلی گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی۳ میلی گرم۳ میلی گرم
۱ تا ۳ سالگی۳ میلی گرم۳ میلی گرم
۴ تا ۸ سالگی۵ میلی گرم۵ میلی گرم
۹ تا ۱۳ سالگی۸ میلی گرم۸ میلی گرم
۱۴ تا ۱۸ سالگی۱۱ میلی گرم۹ میلی گرم۱۲ میلی گرم۱۳ میلی گرم
بالاتر از ۱۸ سالگی۱۱ میلی گرم۸ میلی گرم۱۱ میلی گرم۱۲ میلی گرم

علائم کمبود روی چیست؟

  • تغییر در اشتها
  • افزایش وزن
  • کم خونی
  • ریزش مو
  • افزایش افسردگی
  • خستگی مزمن
  • ناباروری
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال
  • کاهش سرعت بهبود زخم
  • ضعف حافظه
  • از بین رفتن خاصیت بویایی

غذاهای غنی از روی

در اینجا نام برخی از مواد غذایی که سرشار از روی هستند ذکر شده است. بهترین منابع روی عبارتند از غذاهای دریایی ، غلات ، گوشت و آجیل ها ، باید به این مسئله دقت کنید که میزان جذب روی توسط بدن از مواد غذایی حیوانی بیشتر از مواد گیاهی است.

  • صدف خام ، ۳ اونس ۱۴٫۱ میلی گرم
  • لوبیای پخته شده ، کنسرو شده ، ۱ فنجان ۶٫۹ میلی گرم
  • گوشت بره ، ۳ اونس حاوی ۲٫۹ میلی گرم روی است
  • گوشت گاو ، ۳ اونس حاوی ۲٫۶ میلی گرم روی است
  • نخود ، ۱ فنجان نخود پخته شده حاوی ۲٫۵ میلی گرم روی است
  • دانه کدو تنبل ، ۱ فنجان حاوی ۱٫۶ میلی گرم روی است
  • مرغ و بوقلمون ، ۳ اونس از آنها حاوی ۱ میلی گرم روی است
  • بادام زمینی ، بو داده خشک ، ۱ اونس ۰٫۹ میلی گرم
  • تخم مرغ ، ۱ عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۰٫۶ میلی گرم روی است
  • قارچ ، ۱ لیوان حاوی ۰٫۶ میلی گرم روی است
  • ماهی قزل آلا ، ۳ اونس حاوی ۰٫۵ میلی گرم روی است
  • پودر کاکائو ،۱ قاشق غذاخوری حاوی ۰٫۳ میلی گرم روی است

عوارض مصرف بیش از اندازه روی

تا اینجا از خواص روی برای سلامتی بدن گفته شد اما زیاده روی در مصرف زینک می تواند عوارضی مانند حالت تهوع و استفراغ ، از دست دادن اشتها ، سوزش پوست ، سردرد ، درد معده را در بر داشته باشد. مصرف زیاد روی باعث ایجاد عوارضی در دوران بارداری و شیردهی می شود. وقتی مادران غلظت زیادی از روی را جذب کرده باشند این میزان از روی ممکن است توسط شیر یا خون به جنین برسد.

پیشنهاد مطالعه  یبوست چیست ؟ درمان یبوست با غذاهای طبیعی

از طرف دیگر مقادیر بسیار زیاد روی می تواند به لوزالمعده آسیب برساند. قرار گرفتن در معرض کلرید روی می تواند باعث اختلالات تنفسی شود. مصرف زیاد روی باعث جذب و ذخیره مس در بدن شود بنابراین توصیه می شود در صورت مصرف مکمل روی ، سطح مس خود را به طور دوره ای آزمایش کنید.

پست های مرتبط
تشخیص خواص میوه ها از روی رنگ | رنگ میوه ها با ما سخن می گوید!
شناسایی خواص میوه ها از روی رنگ

چه میزان به رنگ میوه ها توجه می کنید. زمانی که در حال نوش جان کردن میوه یا سبزی خوش رنگ و لعابی بوده اید در مورد رنگ آن فکر ادامه مطلب

یبوست چیست ؟ درمان یبوست با غذاهای طبیعی
درمان یبوست با غذاهای طبیعی

یبوست یک بیماری به شمار نمی آید، بلکه نشانه بیماری ها و مشکلات دیگری است که نیاز به تشخیص تخصصی دارد. درمان یبوست با غذاهای طبیعی امکان دارد ولی یبوست ادامه مطلب

سالم ترین غذاهای روی زمین
غذاهای سالم

خوردن غذاهای سالم علاوه برایجاد نشاط بدن ما را در برابر ابتلا به بسیاری از بیماریها مخصوصا بیماری های نا علاجی مانند انواع سرطان ها و یا بیماریهای قلبی و ادامه مطلب

غذاهای مضر برای پوکی استخوان | لطفا زیر استخوانهای خود کبریت نکشید!
مواد غذایی مضر برای پوکی استخوان

هرچند اکثر مواد غذایی تاثیر مثبتی بر سلامتی استخوانها دارند و مواد غذایی مفید برای پوکی استخوان کم نیستند. ولی غذاهای مضر برای پوکی استخوان نیز وجود دارند. در این ادامه مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن