۱۵ مورد از خواص شگفت انگیز خرما برای سلامتی بدن

خواص خرما برای سلامتی بدن
اشتراک گذاری

همه شواهد به این واقعیت اشاره دارند که برای بهبود سلامتی ، باید از خوردن غذاهای قندی پرهیز کنید. مطالعات نشان می دهد که خوردن قند تصفیه شده باعث کاهش سطح سلامتی بدن می شود. خبر خوب این است که طبیعت مواد غذایی شیرین که دارای میزان زیادی مواد معدنی و ویتامین است که می توان آنها را جایگزین قند تصفیه شده کرد را به ما ارائه می دهد یکی از این قند های طبیعی که نه تنها به سلامتی بدن صدمه ای نمی زند بلکه برای بدن نیز بسیار مفید است خرماست. در این مقاله با خواص خرما برای سلامتی بدن بیشتر آشنا می شویم.

از مزایای خرما می توان به افزایش سطح انرژی بدن ، افزایش آهن در بدن و کمک به هضم غذا اشاره کرد. خرما سرشار از مواد مغذی ، فیبر و آنتی اکسیدان های مختلف است. این میوه به دلیل خاصیت ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی و ضد توموری برای بدن بسیار مفید است.

خرما هزاران سال است که غذای اصلی مردم منطقه خاورمیانه است. مسلمانان آن را به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در رژیم غذایی خود در ماه مبارک رمضان قرار داده اند. خرما امروزه در سراسر دنیا به عنوان یک خوراکی شیرین بسیار محبوب است و از آن به عنوان شیرین کننده طبیعی در اسموتی ها ، آب میوه ها و در پخت کیک و کلوچه استفاده می کنند.

خرما از لحاظ طعم ، اندازه ، رنگ و کیفیت بسیار متنوع هستند. خرمای استعمران ، شاهانی ، مضافتی ، زاهدی کبکاب ، آل مهتری ، پیارم ، خضراوی و ربی از جمله گونه های مختلف خرما است که در ایران کشت می شود.

در جدول زیر میزان مواد معدنی ، ویتامین ها و تعدادی از آنتی اکسیدان های موجود در میوه خرما آورده شده است :

مادهاندازهمادهاندازه
آب۲۱٫۳ گرمتیامین۰٫۰۵ میلی گرم
انرژی۲۷۷ کیلو کالری ریبوفلاوین۰٫۰۶ میلی گرم
پروتئین۱٫۸۱ گرم اسید پانتوتنیک۰٫۸۱ میلی گرم
چربی۰٫۱۵ گرمنیاسین۱٫۶۱ میلی گرم
کربو هیدرات۷۴٫۹۷ گرمفولات۱۵ گرم
قند۶۶٫۴۷ گرمویتامین A7 گرم
آهن۰٫۹ میلی گرمویتامین K2.7 گرم
کلسیم۶۴ میلی گرمکاروتن۸۹ گرم
منیزیم۵۴ میلی گرمکولین۹٫۹ میلی گرم
فسفر۶۲ میلی گرم لوتئین + زاکزانتین۲۳ گرم
پتاسیم۶۹۶ میلی گرم آرژنین۰٫۰۶ گرم
مس۰٫۳۶لوسین۰٫۰۸ گرم
روی۰٫۴۴ میلی گرمپرولین۰٫۱۱ گرم


خرما منبع خوبی از انرژی ، فیبر ، قند و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. مواد معدنی ضروری مانند کلسیم ، آهن ، فسفر ، سدیم ، پتاسیم ، منیزیم ، گوگرد و روی در آن یافت می شود. جدا از مواد مغذی فوق ، آنها همچنین حاوی ویتامین های مهمی مانند تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، ویتامین B6 ، فولات ، ویتامین A و ویتامین K هستند. خواص خرما برای سلامتی بدن بسیار زیاد است در این مقاله تنها به چند نکته اشاره می شود.

مصرف ۱۰۰ گرم یا حدود ۴ عدد خرما در روز می تواند بیش از ۱۵٪ از نیاز روزانه مواد معدنی اساسی مانند مس ، پتاسیم ، منیزیم و سلنیوم بدن را برآورده کند. خرما منبع غنی از آنتی اکسیدان است. خرمای تازه یا خشک ، حاوی انواع مختلف آنتی اکسیدان هستند. خرمای تازه حاوی آنتوسیانیدین ها و کاروتنوئیدها است ، در حالی که خرمای خشک حاوی پلی فنول ها دقیقاً مانند چای سبز است.

خواص خرما برای سلامتی بدن

منبع خوب انرژی

خرما سرشار از قند های طبیعی مانند گلوکز ، فروکتوز و ساکارز است. انرژی بالای موجود در خرما را می توان به مقدار زیاد قند آن نسبت داد. وقتی که احساس سستی و بی حالی یا ضعف کردید می توانید با مصرف چند عدد خرما سطح انرژی بدن خود را به سرعت بالا ببرید. به علاوه میزان کالری خرما مانند میوه های خشکی مثل انجیر و کشمش بیشتر از میوه های تازه است. بیشتر کالری موجود در خرما از کربوهیدرات ها تامین می شود.

خواص خرما برای سلامتی بدن و مغز

یک مطالعه علمی نشان می دهد که خرما از مغز در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت می کند. میوه خرما سرشار از فنلیک ها و آنتی اکسیدان های طبیعی مانند آنتوسیانین ها ، اسید فولیک ، اسید پروتوکاتوئیک و اسید کافئین است. مصرف این ترکیبات پلی فنلی به طور موثر می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

پیشنهاد مطالعه  فواید و مضرات پاپایا

از دیگر خواص خرما برای سلامتی بدن تقویت مغز را میتوان نام برد. هر عدد خرما حاوی بیش از دو میلی گرم کولین است. کولین یک ویتامین از ویتامین های گروه B است ، که به عنوان انتقال دهنده عصبی حافظه عمل می کند. دریافت بیشتر کولین با حافظه و یادگیری بهتر همراه است بنابراین کولین به یک ریز مغذی مهم برای کودکان و بزرگسالان مسن تبدیل شده است.

خرما برای کاهش عوارض التهابی مانند اینترلوکین ۶ (IL-6) در مغز مفید است. سطح بالای IL-6 موجب افزایش بیماریهای عصبی می شود. خرما در کاهش فعالیت پروتئین های بتا آمیلوئید نیز موثر است. پروتئین بتا آمیلوئید می تواند موجب ایجاد پلاکهایی در مغز شود. هنگامی که پلاک ها در مغز جمع می شوند ، ارتباط بین سلولهای مغزی را مختل می کنند که در نهایت می تواند منجر به مرگ سلولهای مغزی و بیماری آلزایمر شود.

فواید خرما برای یبوست

کاهش یبوست از دیگر خواص خرما برای سلامتی بدن است. در طب سنتی از خرما برای درمان یبوست استفاده می شود. در ۱۰۰ گرم خرما ۶٫۷ گرم فیبر وجود دارد. فیبر موجود در خرما باعث هضم غذا می شود و همچنین به تسکین درد ناشی از یبوست کمک می کند. در یک مطالعه ، ۲۱ نفر که به مدت ۲۱ روز ۷ عدد خرما در روز مصرف کرده اند ، بهبود در دفعات دفع مدفوع را تجربه کرده اند

درمان اختلالات روده با خرما

خرما حاوی فیبرهای نامحلول و محلول و همچنین بسیاری از اسیدهای آمینه مفید است که می تواند هضم غذا را بهبود ببخشد. علاوه بر این فیبر موجود در خرما می تواند در درمان بیماری ریفلاکس معده ، دیورتیکولیت و بواسیر نیز موثر باشد. وجود میزان زیادی فیبر در خرما باعث افزایش خواص خرما برای سلامتی بدن و دستگاه گوارش می شود.

کاهش میزان کم خونی

خرما منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله آهن است. کمبود آهن در بدن می تواند موجب کم خونی می شود. کم خونی باعث ایجاد خستگی ، سرگیجه ، ناخن های شکننده و تنگی نفس می شود. خوشبختانه ، افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن مانند خرما می تواند به تسکین علائم کم خونی کمک کند.

فواید خرما برای فشار خون

خرما می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. ۵ یا ۶ عدد خرما حدود ۸۰ میلی گرم منیزیم است. منیزیم ، یک ماده معدنی ضروری که باعث شل شدن رگ های خونی می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ۳۷۰ میلی گرم منیزیم می تواند فشار خون را کاهش دهد. با این حال ، مصرف چنین دوز بزرگی همه به یکباره اغلب باعث اسهال می شود. مصرف خرما یک روش عالی برای افزایش ملایم منیزیم بدن است.

از بیماری های قلبی جلوگیری می کند

کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی از دیگر خواص خرما برای سلامتی بدن است. مصرف خرما در کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش استرس اکسیداتیو موثر است ، که هر دو عامل خطر برای بیماری های قلبی و آتروژنز هستند. تری گلیسیریدها موجب ساخت پلاک چربی در شریان ها می شود.

خرما باعث بهبود عملکرد جنسی می شود

در یک مطالعه علمی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد اثرات موثر روغن خرما بر عملکرد جنسی در مردان را نشان داد. بر اساس این تحقیق مقادیر بالای ترکیبات استرادیول و فلاونوئید در خرما به افزایش تعداد اسپرم و تحرک آنها کمک می کند. بنابراین ، اگر به دنبال یک روش آسان برای تقویت میل جنسی هستید می توانید مصرف خرما را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

در کشور هند از گرده خرما برای درمان ناباروری مردان در طب سنتی استفاده می شود. برای این کار نیز می توانید ۶ عدد خرما را در شیر یک شب خیس کنید ، سپس آنها را با مخلوط پودر هل و عسل میل کنید.

از شب کوری جلوگیری می کند

خرما سرشار از کاروتنوئید است . کاروتنوئیدها می تواند به جلوگیری از شب کوری و افزایش بینایی کمک کند.
کاروتنوئیدها علاوه بر سلامتی قلب خطر ابتلا به اختلالات مربوط به چشم مانند دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهند.

به درمان اسهال مزمن کمک می کند

خواص خرما برای سلامتی بدن بی شمار است یکی از آنها درمان اسهال می باشد. غذاهای سرشار از پتاسیم مانند خرما می توانند به جایگزینی الکترولیت هایی که ممکن است به دلیل اسهال مزمن از دست داده اید موثر باشند. به لطف فیبر زیاد ، آنها همچنین می توانند به هضم غذا کمک کنند.

خواص ضد سرطانی خرما

خرما دارای خواص ضد سرطان است. خرما رشد و گسترش سلولهای سرطانی روده را کند می کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که این میوه خاصیت ضد توموری دارد. خرما دارای مقادیر قابل توجهی اسید فنلیک است. اسید فنلیک به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی می شود.

خواص خرما برای سلامتی بدن

سلامتی استخوانها با خرما

خرما حاوی مقدار قابل توجهی بور است که یکی از مواد مغذی برای تقویت استخوان ها است. همچنین خرما دارای مقادیر زیادی فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، سلنیوم و مس است که آن را به عنوان یک ماده غذایی عالی در سلامتی استخوان ها و درمان بیماری های مانند پوکی استخوان قرار داده است.

پیشنهاد مطالعه  خواص آووکادو

خرما به حفظ توده استخوانی نیز کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که از بین رفتن استخوان در زنان یائسه که مبتلا به پوکی استخوان هستند با افزایش مصرف پتاسیم کاهش می یابد. مصرف زیاد پتاسیم باعث کاهش مقدار کلسیم دفع شده از طریق کلیه ها می شود.

خرما باعث افزایش وزن می شود


از دیگر خواص خرما برای سلامتی بدن می توان به افزایش وزن اشاره کرد. خرما سرشار از قند به همراه پروتئین و بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. که می تواند موجب افزایش وزن بدن شود.

کاهش التهاب با خرما

خرما تأثیر مثبتی بر SAR (رینیت آلرژیک فصلی) داشته باشد ، بیماری که تعداد زیادی در سطح جهان به آن مبتلا هستند. تحقیقات نشان می دهد خرما باعث کاهش التهاب در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک می شود. همچنین خرما سرشار از آنتی اکسیدان های مانند فلاونوئیدها هستند. فلاونوئیدها با کاهش سطح رادیکال های آزاد موجب کاهش التهاب در بدن می شود.

آسان کننده زایمان طبیعی

خوردن خرما در طی چند هفته آخر بارداری می تواند باعث گشاد شدن دهانه رحم و آسان شدن زایمان شود. در یک مطالعه ، ۶۹ زن که ۴ هفته قبل از موعد مقرر زایمان ، روزانه ۶ عدد خرما مصرف می کردند ، ۲۰٪ بیشتر به طور طبیعی زایمان کردند. همچنین مدت زمان زایمان آنها نیز به میزان قابل توجهی کمتر شد. نقش خرما در آسان نمودن زایمان به دلیل ترکیباتی است که به گیرنده های اکسی توسین متصل شده اند. اکسی توسین هورمونی است که باعث انقباضات در هنگام زایمان می شود. علاوه بر این ، خرما حاوی تانن است ، تانن ها ترکیباتی هستند که موجب افزایش انقباضات حین زایمان می شود.

مضرات خرما

گرچه خواص خرما برای سلامتی بدن بی شمار است ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون مصرف بالای آن باعث آسیب به کبد و طحال ، افزایش فشار خون ، جوش دهان و پوسیدگی دندانها می شود. به علاوه به دلیل کالری زیاد مصرف بیش از اندازه خرما باعث افزایش وزن می شود. در خوردن خرما افراط نکنید چون که دارای قند زیادی است. افرادی که لوز المعده حساس دارند و یا آنهایی که بیماری دیابت در خانواده آن ها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

منبع : organic facts

پست های مرتبط
فواید انجیر خشک برای سلامتی و بدن
فواید انجیر خشک

پوستی جوان تر ، موهای شاداب و هضم بهتر غذا ، افزایش استحکام استخوان ها و بهبود فعالیت سیستم گوارشی تنها بخشی از فواید انجیر خشک است. انجیر خشک دارای ادامه مطلب

از خواص پسته چه می دانید ؟
خواص پسته

پسته حاوی چربی های سالم ، فیبر ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین B6 است. خواص پسته برای سلامتی شامل کاهش وزن ، کاهش کلسترول و قند خون ادامه مطلب

خواص آووکادو
روغن آووکادو

آووکادو این میوه جادوئی دارای خواص بسیار شگفت آوری است. برگهای این درخت ضخیم و سبز و گلهای آن کوچک و سبز رنگ است. میوه آن مانند گلابی و دارای ادامه مطلب

۲۵ مورد از خواص فندق | ازتقویت بدن تا درمان دیابت
خواص فندق

فندق دارای خواص زیادی است. فندق دارای پروتئین ، مواد چرب ، کلسیم ، فسفر و پتاسیم می باشد. فندق سرشار از ویتامین « A » و منبع بسیار خوب ادامه مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن