۱۲ مورد از خواص گردو برای سلامتی بدن

اشتراک گذاری

از جمله خشکبار مصرفی در سبد غذایی ما ایرانیان گردو است که دارای خواص بیشماری می باشد. گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. روغن گردو که از قدیم برای پختن غذاها از آن استفاده می شده است روغنی است به رنگ زرد روشن که دارای طعم مطبوع و ملایم و به آسانی اکسیده می شود. گردو از ۶۵٪ چربی و حدود ۱۵٪ پروتئین تشکیل شده است.

در این مطلب از سایت انجیرستان با خواص گردو برای بدن آشنا می شویم و در انتها مقاله تعدادی از مضرات گردو را نیز بیان خواهیم کرد پس با ما همراه باشید. درخت گردو بومی منطقه فلات ایران است و از ایران منشا گرفته و از طریق اروپا به آمریکا راه پیدا کرده است. این میوه چربی های سالم ، فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی را برای بدن شما فراهم می کند. گردو از آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به سایر آجیل های برخوردار است.

مواد معدنیمقدارمواد معدنیمقدار
آب۳٫۵ گرمکالری۱۸۵
پروتئین۱۴٫۸ گرمپتاسیم۵۰ گرم
چربی۶۵ گرمسدیم۲ گرم
نشاسته۱۳ گرمویتامین A30 واحد
کلسیم۱۰۰ گرمویتامین B135 کیلی گرم
فسفر۳۸۰ گرمویتامین B212 میلی گرم
آهن۳ گرمویتامین B31 میلی گرم

گردو منبع فوق العاده امگا ۳

میزان چربی امگا ۳ ( ALA ) گردو به میزان قابل توجهی بالا است. میزان کافی امگا ۳ برای بدن در هر روز ۱٫۱ گرم برای زنان و ۱٫۶ گرم برای مردان است. مطالعات نشان داده اند که هر گرم امگا ۳ که روزانه می خورید خطر ابتلا به بیماری قلبی را ۱۰٪ کاهش می دهد. همچنین امگا ۳ به کاهش اضطراب و بهبود ترکیب چربی های خون کمک می کند. با توجه به میزان بالای امگا ۳ در گردو مصرف چند عدد از آن در روز می تواند نیاز بدن به امگا ۳ را برطرف کند.

گردو و کاهش استرس

از خواص گردو می توان به کاهش استرس و التهاب بدن اشاره کرد. حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که گردو چگونه می تواند باعث کاهش استرس و التهاب در بدن شود. استرس ریشه در بسیاری از بیماری ها دارد. پلی فنول های موجود در گردو می توانند به مبارزه بدن با استرس کمک کند. چربی ، منیزیم ، اسید آمینه آرژینین و امگا ۳ موجود در گردو نیز باعث کاهش التهاب می شود.

فواید گردو برای قلب

گردو منبع فوق العاده غنی از آنتی اکسیدان ها است که در پوست قهوه ای مغز آن متمرکز شده اند. آنتی اکسیدان اسید آلاژیک در مقادیر زیادی به همراه سایر ترکیبات مفید مانند کائچین ، اسید فیتیک یا فیئات و ملاتونین در گردو یافت می شود. این گروه از آنتی اکسیدان ها از لخته شدن خون در رگها جلوگیری می کند و در حفظ سلامتی قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان می دهد که پنج وعده آجیل در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۵۰٪ کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با گردو

سرطان نوعی بیماری است که با رشد غیر طبیعی سلول یک ناحیه از بدن همراه است. با خوردن غذای سالم ، ورزش کردن و جلوگیری از عادات ناسالم غذایی ، احتمال ابتلا به انواع سرطان کاهش پیدا می کند. از آنجا که گردو منبع غنی از ترکیبات مفید گیاهی است می تواند بخشی مؤثر از یک رژیم غذایی پیشگیرانه از سرطان باشد. گردو بخاطر داشتن مقادیر زیاد امگا ۳ و آنتی اکسیدان های مختلف در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، پروستات و سینه نقش شایانی دارد.

فواید گردو و مضرات گردو

خواص گردو برای کاهش وزن

مانند سایر آجیل ها ، بیشتر کالری موجود در گردو از چربی حاصل می شود. این امر آنها را به یک ماده غذایی پر کالری تبدیل می کند. گردو در چربی های اشباع نشده مانند اسید چرب امگا ۶ از سایر آجیل ها غنی تر است. اگرچه گردو سرشار از چربی و کالری است ، مطالعات نشان می دهد که آنها هنگام جایگزینی سایر مواد در رژیم غذایی ، خطر چاقی را افزایش نمی دهند.

پیشنهاد مطالعه  خواص شگفت آور نارگیل برای سلامتی بدن

علاوه بر این ، خوردن گردو به کنترل اشتهای شما کمک می کند. در یک تحقیق که بر روی تعدادی از افراد با اضافه وزن بالا انجام شد نشان داد که پس از گذشت چندین ماه از مصرف گردو و با انجام اسکن مغزی مشخص شد منطقه ای از مغز شرکت کنندگان که در برابر خوردن غذاهای بسیار وسوسه انگیز مانند کیک و سیب زمینی سرخ کرده مقاومت نشان می دهد فعال شده است.

کنترل دیابت با مصرف گردو

خوردن گردو به کنترل دیابت کمک می کند و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. یکی از دلایل مرتبط بودن گردو با خطر دیابت این است که مصرف گردو به کنترل وزن کمک می کند. وزن بیش از حد خطر ابتلا به قند خون را افزایش می دهد. با این حال ، خوردن گردو به مکانیسمهای فراتر از تأثیر آنها بر کنترل وزن ، به کنترل قند خون کمک می کند. در یک مطالعه بر روی ۱۰۰ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف ۱ قاشق غذاخوری روغن گردو در روز به مدت ۳ ماه ، منجر به کاهش ۸ درصدی قند خون ناشتای آنها شده است.

گردو و کاهش فشار خون

یکی از خواص گردو برای سلامتی بدن کاهش فشار خون است. فشار خون بالا یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی و سکته است. خوردن روزانه ۱ اونس ( ۲۸ گرم ) آجیل ، از جمله گردو به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم به بهبود فشار خون کمک کند.

گردو مناسب برای دوران پیری

با افزایش سن عملکرد بدن ممکن است دچار اختلال شود. نکته ای که ممکن است به حفظ توانایی های بدنی شما کمک کند عادت های غذایی سالم است. از جمله خواص گردو در دوران کهنسالی بهبود عملکرد و افزایش کارائی بدن می باشد. گردو سرشار از ویتامین های ضروری ، مواد معدنی ، فیبر ، چربی ها و ترکیبات گیاهی است که در دوران کهنسالی بدن به آنها احتیاج دارد. خواص گردو

فواید گردو برای مغز

این ممکن است یک تصادف باشد که گردو مانند یک مغز ریز به نظر می رسد ، اما تحقیقات نشان می دهد که این ماده در واقع می تواند برای بهبود وضعیت ذهن شما بسیار مفید باشد. فواید گردو برای مغز مخصوصا در افراد مسن بسیار زیاد است. خوردن گردو باعث بهبود عملکرد مغز ، انعطاف پذیری ذهنی بیشتر و حافظه بهتر می شود. برای تقویت حافظه می توانید گردو را همراه با انجیر یا مویز نوش جان کنید.

از دیگر خواص گردو برای مغز اینست که باعث کاهش افسردگی می گردد. به علاوه ملاتونین موجود در گردو به تنظیم ساعت بدن شما کمک می کند. این اثرات به احتمال زیاد به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد گردو است ، اگرچه اسیدهای چرب امگا ۳ نیز نقشی در این روند دارند.

خواص گردو و مضرات گردو

افزایش باروری مردان با مصرف گردو

از خواص گردو در سلامتی جنسی مردان نمی شود چشم پوشی کرد. خوردن گردو به سلامت اسپرم و افزایش باروری مردان کمک می کند. پس به مردانی که با کاهش میزان باروری مواجه شده اند توصیه می شود مصرف آجیل ها به خصوص گردو ر ا در رژیم غذایی خود بگنجانند. خوردن شیر همراه با گردو و خرما موجب افزایش نیروی جنسی می شود. رژیم های غذایی نامناسب با مقادیر زیاد چربی و قند باعث کاهش میل جنسی و عملکرد اسپرم خواهد شد.

گردو و کاهش کلسترول

سطح بالایی از کلسترول بد ( LDL ) و تری گلیسیرید به مدت طولانی با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. خوردن مداوم گردو میزان کلسترول خون را کاهش می دهد. از دیگر خواص گردو برای قلب بهبود عملکرد رگهای خونی است ، بنابراین با مصرف گردو خطر ایجاد پلاک در شریانهای خونی کاهش می یابد. به علاوه مصرف مداوم مغز گردو باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و افزایش میزان کلسترول خوب ( HDL ) می شود و این دو عامل موجب کاهش خطر بیماری سرخرگ کرونری می شوند.

ویتامین ها و مواد معدنی گردو

مس

گردو منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله مس است. این ماده معدنی سلامت قلب را تقویت می کند. همچنین به حفظ و تقویت استخوان ، سیستم ایمنی بدن و جذب آهن توسط بدن کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه  14 خوراکی معرکه برای کاهش وزن

اسید فولیک

اسید فولیک همچنین به عنوان فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می شود. کمبود اسید فولیک در دوران بارداری ممکن است باعث نقایصی مانند ایجاد آب در مغز و عدم تشکیل رشته های عصبی و نغاع هنگام تولد شود.

فسفر

حدود ۱٪ بدن شما از فسفر تشکیل شده است. وجود فسفر برای عمکرد مغز و حافظه ضروری است. مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی و حتی تخم مرغ برابری می کند

ویتامین B6

این ویتامین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و باعث سلامت عصبی می شود. کمبود ویتامین B6 ممکن است باعث کم خونی شود.

منگنز

مغز گردو سرشار از منگنز است.

ویتامین E

در مقایسه با سایر آجیل ها ، گردو حاوی مقادیر بالایی از یک فرم خاص ویتامین E به نام گاما توکوفرول است.

مضرات

تا اینجا با خواص گردو آشنایی پیدا کردیم. اما این ماده غذایی نیز ممکن است مثل سایر مواد دیگر مضراتی برای بدن داشته باشد بخصوص زمانی که در مصرف آن زیاده روی شود.

گردو دارای مقادیر زیادی اسید فیتیک است. اسید فیتیک یا فیتات یک ماده گیاهی است که جذب مواد معدنی مانند آهن و روی را از دستگاه گوارش مختل می کند. افرادی که رژیمهای غذایی نادرست غنی از اسید فیتیک را مصرف می کنند ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود مواد معدنی هستند ، اما اکثر مردم نیازی به نگرانی ندارند.

زیاده روی در مصرف گردو، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود. مخصوصا برای گرم مزاج ها مصرف گردو خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن آن دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند. همچنین ممکن است بعضی از افراد نسبت به مصرف گردو حساسیت داشته باشند. گردوی ممکن است در افرادی که به آن حساس هستند واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد و یا قهوه ای و طعمش تند می شود و ممکن است باعث ایجاد گلو درد یا خارش پوست و آلرژی شود. مصرف گردو برای افرادی که دارای بیماری های التهابی دستگاه گوارش هستند می تواند مشکل ساز باشد و باعث آسیب به دستگاه گوارش و کبد آنها شود.

پست های مرتبط
۲۵ مورد از خواص فندق | ازتقویت بدن تا درمان دیابت
خواص فندق

فندق دارای خواص زیادی است. فندق دارای پروتئین ، مواد چرب ، کلسیم ، فسفر و پتاسیم می باشد. فندق سرشار از ویتامین « A » و منبع بسیار خوب ادامه مطلب

از خواص پسته چه می دانید ؟
خواص پسته

آنچه در این مطلب می خوانیم پسته حاوی چربی های سالم ، فیبر ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین B6 است. خواص پسته برای سلامتی شامل کاهش وزن ادامه مطلب

تشخیص خواص میوه ها از روی رنگ | رنگ میوه ها با ما سخن می گوید!
شناسایی خواص میوه ها از روی رنگ

چه میزان به رنگ میوه ها توجه می کنید. زمانی که در حال نوش جان کردن میوه یا سبزی خوش رنگ و لعابی بوده اید در مورد رنگ آن فکر ادامه مطلب

۱۵ مورد از خواص شگفت انگیز خرما برای سلامتی بدن
خواص خرما برای سلامتی بدن

آنچه در این مطلب می خوانیم همه شواهد به این واقعیت اشاره دارند که برای بهبود سلامتی ، باید از خوردن غذاهای قندی پرهیز کنید. مطالعات نشان می دهد که ادامه مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن

دانلود رایگان کتاب مدیریت آبیاری در باغات

برای دانلود ایمیل خود را وارد کنید