غذاهای مضر برای پوکی استخوان | لطفا زیر استخوانهای خود کبریت نکشید!

مواد غذایی مضر برای پوکی استخوان
اشتراک گذاری

هرچند اکثر مواد غذایی تاثیر مثبتی بر سلامتی استخوانها دارند و مواد غذایی مفید برای پوکی استخوان کم نیستند. ولی غذاهای مضر برای پوکی استخوان نیز وجود دارند. در این مقاله از سایت انجیرستان با ما همراه باشید تا بیشتر با این غذاها آشنا شویم.

اسکلت استخوانی ما یکی از بخش هایی است که اگر سالم باشد، چهار ستون بدن نیز می تواند سالم باشد. در غیر این صورت باید منتظر هزارویک دردسرباشیم. می دانید چه غذاها یا چه شیوه تغذیه ای باعث آسیب به اسکلت استخوانی می شود؟

بعضی افراد هیچ وقت دربرنامه غذایی شان کوتاهی نمی کنند. وعده ها و میان وعده های غذایی شان را بموقع مصرف می کنند، اما چهار ستون بدنشان سالم نیست! دلایل متعددی برای این مساله وجود دارد. از تغذیه نامناسب تا انتخاب و مصرف خوراکی هایی که مصرف همزمان آنها می تواند تاثیر مثبت هر یک از آنها را خنثی کند.

خوردن غلات همراه با آب جوش

این شیوه مصرف غلات به این دلیل مناسب نیست که تهیه آن با آب جوش باعث می شود غلات تاثیر اصلی خود را از دست بدهند. پس بهتر است که بجای مصرف غلات با آب جوش ، آنها را با شیر بخوریم. اگر غلات را با شیر بخوریم، ۳۰۰ میلیگرم کلسیم اضافه بر نیاز بدن نیز جذب می شود. اگر به لاکتوز شیر حساسیت دارید یا به هر دلیل نمی توانید شیر بنوشید، غلات پخته را همراه با شیر بادام یا سویا مصرف کنید.

مواد غذایی مضر برای پوکی استخوان

هم چنین می توانید همراه با مصرف غلات پخته با شیر بادام ، کمی هم بادام تازه یا توت به کاسه شیر و غلات تان اضافه کنید. علاوه بر شیر بادام ، از شیره نارگیل هم می توانید استفاده کنید.

استفاده از مکمل کلسیم همراه با دیگر داروها

مصرف مکمل ها و داروهایی که برای درمان عارضه خاصی مصرف می شوند، اغلب تداخل دارویی دارند. و مصرف همزمان آنها باعث از بین رفتن تاثیر آنها می شود. در بسیاری موارد نیز واکنش های نامناسبی در بدن ایجاد می کند. مثلا مکمل های حاوی کلسیم با داروهای ویژه درمان مشکلات غده تیروئید تداخل دارویی دارند.

علاوه بر آن بعضی از داروهای رایج مانند آنتی اسید و مکمل های حاوی فیبر، جذب کلسیم را دچار اختلال می کنند. ازا ین رو پزشکان می گویند بعضی از داروها را باید در ساعت های اولیه روز مصرف کنید. بنابراین ابتدا آنها را مصرف کنید سپس در بین روز، پیش از ناهار، از مکمل کلسیم استفاده کنید. از آنجا که در هر بار مصرف مکمل، بدن حداکثر ۶۰۰ میلی گرم را جذب می کند بنابراین قرص را نصف کرده و آن را در دونوبت میل کنید.

خوردن گوشت همراه با سالاد کلم یا اسفناج پخته

غذاهای مضر برای پوکی استخوان

سبزی هایی مانند اسفناج حاوی ترکیبی به نام اگزالات هستند. این ترکیب مانع جذب کلسیم می شود. از طرفی اسفناج را همراه خانواده کلم مصرف نکنید. به این دلیل که کلمها حاوی ویتامین K هستند و اگزالات موجود در اسفناج مانع جذب ویتامین K می شود.

پیشنهاد مطالعه  10 خوراکی مناسب برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل

از این رو بهتراست مواد غذایی مانند اسفناج یا کلم را همراه با یک قاشق روغن آفتابگردان میل کنید. روغن آفتابگردان حاوی روی، مس و منگنز است و این عناصر باعث جذب کلسیم و ویتامین K می شوند.

نوشیدن آب میوه صنعتی در وعده صبحانه

ترکیب عمده این نوشیدنی های صنعتی، آب وشکر و کمی اسانس است. بنابراین شکر موجود در این آبمیوه مانع جذب کلسیم، ابتلا به اضافه وزن و از بین رفتن اشتها برای تغذیه مناسب در وعده صبحانه می شود. این مساله حتی در انواعی که روی آنها برچسب « غنی شده با کلسیم » نوشته شده نیز وجود دارد. از این رو نوشیدن آبمیوه طبیعی یا شیر در وعده صبحانه مناسب تر است.

نوشیدن قهوه ، کاپوچینو، موکا در وعده صبحانه

از آنجا که دریافت کافئین بیش ازاندازه در وعده صبحانه مانع جذب کلسیم خوراکی های مصرف شده می شود، تنها منبع کافئین دریافتی در این وعده باید چای باشد. چون میزان کافئین این نوشیدنی اندک است. کافئین از غذاهای مضر برای پوکی استخوان است.

متخصصان تغذیه براین باورند نوشیدن چای سیاه، سبز یا سفید مناسب است. این نوع چای ها حاوی مقدار زیادی پلی فنل و فلوراید هستند. بنابراین به جذب کلسیم و استحکام استخوانها کمک می کنند.این نوع چای ها هرچند خوب هستند، اما زمانی تاثیر مناسب دارند که کمرنگ و بدون شکر مصرف شوند.

مصرف روزانه مقدار زیادی پروتئین

دریافت پروتئین بیش از حد در جذب کلسیم اختلال ایجاد میکند. برای جلوگیری ازاین کار، جایگزین کردن ماهی بویژه انواع چرب آن، مانند سالمون با گوشت قرمز مناسب است. چرا که چربی امگا ۳ موجود در ماهی های چرب، مانع التهاب بافت ها شده و از طرفی به جذب بیشتر کلسیم کمک می کند.

نوشیدن نوشابه

نوشابه نیز جز مواد غذایی مضر برای پوکی استخوان است. اسید فسفریک موجود نوشابه مانع جذب کلسیم می شود. در بین این نوع نوشیدنی ها، کولا بیش از هر نوشیدنی دیگری حاوی اسید فسفریک است. بنابراین نوشیدن آن همراه با هر غذایی مانع جذب کلسیم می شود. پس بهتر است این قبیل نوشیدنی های مضر را از برنامه غذایی خود حذف کرده و نوشیدنی های سالم مانند آبمیوه طبیعی بویژه آب نارگیل، انار و مرکبات را جایگزین آنها کنید.

خوردن چیپس

از جمله غذاهای مضر برای پوکی استخوان غذاهای سرخ کردنی مانند چیپس است. علاوه بر چیپس دیگر خوراکی های شور مانند پفک و انواع اسنک های شور نیزهمین تاثیر مخرب را به دنبال دارند. چرا که نمک موجود درچیپس مانع جذب کلسیم و ویتامین موجود در خوراکی ها می شود.

مواد غذایی مضر برای پوکی استخوان

پس اگر علاقه به خوردن سیب زمینی به شکل چیپس دارید، بهترین روش تهیه آن با « فر» است. سیب زمینی را ورقه کنید. آن را همراه با کمی شیر داخل ظرف پیرکس بگذارید و داخل فر قرار دهید. پس از پختن سیب زمینی ، آن را از فر بیرون نیاورید تا در اثر حرارت کبابی شود. این چیپس شیری را بدون نمک و هر افزودنی نامناسب دیگر میل کنید. می توانید کمی آویشن نیز به این چیپس دست سازتان اضافه کنید

مصرف زیاد نوشیدنی های غنی شده با ویتامین D

مکمل یا هر خوراکی دیگر حاوی مقدار زیادی ویتامین D با هدف جذب کلسیم می تواند مضر باشد. این نوشیدنی ها به تنهایی باعث افزایش جذب کلسیم نمی شوند. به این معنی که باید تناسبی بین دریافت کلسیم و ویتامین D برقرار باشد تا کلسیم مورد نیاز جذب بدن شود.

پیشنهاد مطالعه  18 خواص و فواید روی برای سلامتی بدن ، بارداری ، پوست و کاهش وزن

از آنجا که میزان مورد نیاز روزانه این ویتامین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد است، دریافت بیش از این مقدار نه تنها باعث افزایش جذب خود این ویتامین یا کلسیم نمی شود، بلکه به دفع نامناسب این ویتامین ها نیز می انجامد.

منبع : جام جم انلاین

پست های مرتبط
۱۴ مورد از مزایا و خواص منیزیم برای بدن
خواص منیزیم برای بدن

منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است. از مزایا و خواص منیزیم برای سلامتی بدن می توان به جلوگیری از یبوست ، التهاب و آسم اشاره کرد. منیزیم ماهیچه ادامه مطلب

۱۸ خواص و فواید روی برای سلامتی بدن ، بارداری ، پوست و کاهش وزن
خواص روی برای سلامتی بدن

آنچه در این مطلب می خوانیم روی ( زینک ) ۲۴ مین عنصر رایج در پوسته زمین است. خواص و فواید روی برای سلامتی بدن بسیار شگفت انگیز است. این ادامه مطلب

خواص کنجد برای سلامتی و بدن
خواص کنجد برای سلامتی و بدن

کنجد گیاهی است یک ساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است برگهای آن بیضی، باریک و نوک تیز است. نام علمی کنجد، ادامه مطلب

آلزایمر زدایی با غذا | غذاهای مفید برای پیشگیری از آلزایمر
غذاهای مفید برای پیشگیری از آلزایمر

یکی از مهمترین بیماریهای دوران کهنسالی بیماری آلزایمر است. رژیم غذایی مناسب می تواند در کاهش خطر ابتلا به این بیماری تاثیر گذار باشد. در این مقاله از سایت انجیرستان ادامه مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن

دانلود رایگان کتاب مدیریت آبیاری در باغات

برای دانلود ایمیل خود را وارد کنید