تشخیص خواص میوه ها از روی رنگ | رنگ میوه ها با ما سخن می گوید!

اشتراک گذاری

چه میزان به رنگ میوه ها توجه می کنید. زمانی که در حال نوش جان کردن میوه یا سبزی خوش رنگ و لعابی بوده اید در مورد رنگ آن فکر کرده اید. مثلا از خودتان پرسیده اید سیب سرخی که رنگ زیبایش هر کسی را به خوردن آن برانگیخته می کند، چه ویژگی های تغذیه ای دارد. هر کدام از رنگ میوه ها بیانگر خواص آن میوه است.

یا پرتقال توسرخ یا نارنجی رنگی که آدم را یاد رنگ زیبای خورشید دم غروب می اندازد، اصلا چرا این رنگی و این رنگ بیانگر چه ویژگی های تغذیه ای است؟ و اصلا چرا متخصصان تغذیه تنوع غذایی را پیشنهاد کرده و معتقدند بهترین رژیم غذایی، برنامه ای است که تنوع غذایی در آن رعایت شده باشد؟

جواب همه این سوال ها را در این مقاله از سایت انجیرستان می خوانید

رعایت تنوع غذایی بهترین الگوی تغذیه ای است. به این دلیل که ترکیبات غذایی لازم دراختیار بدن قرار می گیرد. انتخاب و مصرف انواع میوه و سبزی نیز از این قاعده مستثنا نیست. به این معنی که با خوردن میوه ها و سبزی های مختلف نیاز بدن به انواع ترکیب های ضروری تامین می شود، اما با آگاهی از ترکیب هر یک از میوه ها و سبزی ها می توانید برنامه متنوعی داشته باشید.

یکی از راه های شناخت ویژگی های تغذیه ای میوه ها و سبزیها، رنگ آنها است. درعلم تغذیه رعایت تنوع غذایی از روی رنگ مواد غذایی به « تغذیه رنگین کمانی» معروف است. به همین دلیل رنگ های اصلی مواد غذایی را به هفت رنگ اصلی تقسیم بندی می کنند؛

هر رنگ ، یک نشانه

هررنگ، بیانگر ویژگی خاصی در خوراکی هاست، اما همه رنگها نشانه وجود نوعی آنتی اکسیدان درخوراکی مورد نظر است. در واقع هر یک از رنگها متعلق به نوعی آنتی اکسیدان است. اگر یادتان رفته، یادآوری کنیم که آنتی اکسیدان ها اصلی ترین عوامل از بین برنده رادیکال های آزاد ( از عوامل اصلی ابتلا به سرطان ) هستند.

بنابراین با رعایت تنوع رنگی در مصرف میوه ها انواع آنتی اکسیدان ها را دریافت خواهید کرد، اما هر رنگ ویژگی خاصی دارد.

میوه های بنفش دوست قلب

خواص رنگ میوه ها

اولین رنگ این رنگین کمان غذایی، رنگ بنفش است. طیف این رنگ را از آبی تا بنفش را در نظر می گیرند. بنابراین ازانگور سیاه تا بلوبری در این گروه قرار می گیرند. خوراکی های آبی – بنفش حاوی آنتی اکسیدان آنتوسیانین هستند. هر چه رنگ میوه تیره تر باشد، میزان آنتوسیانین آن بیشتر است.

خواص میوه های بنفش

آنتوسیانین مانع لخته شدن خون می شود. بنابراین مصرف میوه های آبی – بنفش باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی ومغزی می شود. علاوه بر این به کنترل فشار خون نیز کمک می کند. ویژگی آنتی اکسیدانی این گروه از میوه ها در رتبه نخست قرار دارد.

خوراکی ها: بادمجان با پوست ، شاتوت ، انگورسیاه و بنفش ، آلوبخارا ، گوجه برقانی ، کشمش پلویی و انار با رنگ تیره مایل به سیاه

میوه های سبز ; قاتل سرطان

این رنگ، رنگ طبیعت است و بسیاری از میوه ها و سبزی ها اصالت شان را حفظ کرده و سبز هستند. دلیل این رنگ سبز وجود آنتی اکسیدانی ایزوتیوسیانات است. میوه های سبز رنگی مانند کلم و کلم بروکلی که به آنها گیاهان چلیپایی می گویند. حاوی دو نوع آنتی اکسیدان دیگر یعنی فیتوکمیکال و ایزوتیکوسانات هستند. این دو ترکیب به طور خاص باعث تصفیه بهتر خون کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه  بلوط آشنایی با فواید و مضرات

هر چه میزان این آنتی اکسیدان در بدن بیشتر باشد، کبد بهتر فعالیت کرده و خون بهتر تصفیه می شود. علاوه بر این میوه های سبزرنگ حاوی ویتامین K، پتاسیم، اسیدفولیک، بتاکاروتن و اسید چرب امگا ۳ هستند.

ویتامین K برای انعقاد مناسب خون ضروری است. پتاسیم موجود درموادغذایی باعث کنترل میزان فشار خون می شود.علاوه بر این که وجود پتاسیم مانع ابتلا به سرطان بویژه سرطان کولون و خون می شود. اسیدفولیک یکی از مهم ترین ترکیبات برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی است.

خوراکی ها: کلم برگ ، کلم بروکلی ، کلم بروکسل ، هندوانه ابوجهل ، انواع سبزی ها ، خیار و کدو

میوه های زرد – سبز ، دوست چشم

میوه ها و سبزی هایی که طیف رنگی شان مخلوط رنگ زرد و سبز است حاوی آنتی اکسیدان دیگری به نام لوتئین هستند. در این میوه ها و سبزی ها رنگ سبز و زرد در کنار هم قرار دارند و گاهی یکی از رنگ ها بر دیگری غلبه می کند؛ اما یکی از رنگها کاملا از بین نرفته است.

خواص رنگ میوه ها ، خواص میوه های سبز

ویژگی میوه های زرد – سبز

لوتئین به طور خاص باعث حفظ باعث سلامت شبکیه چشم می شود. این ترکیب روند پیری شبکیه چشم را کند کرده و مانع کاهش بینایی بر اثر کهولت سن می شود. ویتامین C موجود در این خوراکی ها بالاست

خوراکی ها: پسته ، آووکادو ، کیوی ، سبزی های دو رنگ سبز – زرد مانند کرفس

پیشنهاد مطالعه

۲۵ مورد از خواص فندق ، از تقویت بدن تا درمان دیابت

میوه های قرمز ویژه آقایان

خواص میوه های قرمز ، خواص رنگ میوه ها

خوراکی های قرمز رنگ حاوی کارتنوئیدی به نام لیکوپن هستند. این ترکیب نیز نوعی آنتی اکسیدان است. در میان کارتنوئیدها، لیکوپن نیز آنتی اکسیدانی قوی بوده، مانع ابتلا به سرطان می شود. قرمزها حاوی کارتنوئید دیگری به نام « فلاونوئید» نیز هستند.

ویژگی میوه های قرمز

لیکوپن موجود در مواد غذایی قرمزرنگ، مانع ابتلا به مشکلات غده پروستات به ویژه بدخیمی این غده در مردان می شود. علاوه بر این که با جلوگیری از ایجاد لخته خون، مانع بروز سکته قلبی می شود. قرمزها حاوی ویتامین C نیز هستند. بنابراین با خوردن آنها پوست، رگها وسیستم ایمنی بدن سلامت می مانند. فلاونوئید موجود در این خوراکی ها ضد التهاب است.

خوراکی ها : گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، هندوانه ، گریپ فروت ، گوآوا ، قره قاط نارنجی ، دوست سیستم ایمنی

میوه های نارنجی ، دوست سیستم ایمنی

خواص میوه های نارنجی ، خواص رنگ میوه ها

خوراکی های نارنجی حاوی دو ترکیب مهم یعنی « آلفا و بتاکاروتن » هستند. این دو ترکیب محافظ اختصاصی پوست، چشم و سیستم ایمنی هستند.

خواص میوه های نارنجی

اگر خوراکی های نارنجی – زرد حاوی ترکیب های ضروری برای چشم هستند و باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شوند، خوراکی هایی که رنگ نارنجی مطلق دارند، بیش از نارنجی – زردها به سلامت چشم و پوست کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

پیشنهاد مطالعه  آشنایی با خواص بادام

دلیل آن هم وجود پیش ساز ویتامین A در این خوراکی هاست.علاوه بر این که خوراکی های نارنجی رنگ حاوی ویتامین C و بعضی از آنها حاوی کمی اسید چرب امگا ۳ و ۶ است.

خوراکی ها : هویج ، پرتقال ، نارنگی ، نارنج و کدو حلوایی

میوه های زرد – نارنجی ، دوست پوست

این گروه از خوراکی ها حاوی دو ترکیب مهم شامل ویتامین C و بتا کریپتو گزانتین هستند. هر دوی این ترکیب ها ضمن داشتن ویژگی آنتی اکسیدانی، ویژگی های اختصاصی دیگری هم دارند.

خواص رنگ میوه ها

فواید میوه ای زرد – نارنجی

رنگ زرد- نارنجی خوراکی ها نشان می دهد این خوراکی حاوی بتا کریپتو گزانتین است. این ترکیب پیش ساز ویتامین A است. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی این ترکیب باعث حفظ سلامت پوست، تقویت بینایی و بالارفتن توان سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماریزا می شود.

خوراکی های زرد – نارنجی به دلیل ترکیبی که دارند به طور خاص باعث حفظ سلامت چشم شده، مصرف آنها برای بهبود عملکرد شبکیه و عدسی چشم ضروری است.

علاوه بر این که وجود ویتامین A و C موجود دراین خوراکی ها، آنها را به خوراک اختصاصی برای بهبود کیفیت پوست تبدیل کرده است. بنابراین خوردن یا تهیه ماسک از این میوه ها ومالیدن آن روی پوست باعث شادابی و جوانی آن می شود.

خوراکی ها : انبه ، گرمک ، سیب زمینی ، زرد آلو و هویج زرد

میوه های زرد ، دوست استخوان

خواص رنگ میوه ها

ویژگی این خوراکی ها شبیه زرد – نارنجی هاست. این رنگ نشان می دهد خوراکی مورد نظرحاوی گزانتین و زناگزانتین است.

خواص میوه های زرد

دو ترکیب موجود در خوراکی های زرد رنگ ، ضمن کمک به حفظ سلامت پوست وچشم به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. بنابراین بهتر است در فصل زمستان که استخوان ها آفتاب کمتری دریافت کرده، در معرض پوکی استخوان قرار دارند، بیشتراز این خوراکی ها استفاده کنید.بعضی از این خوراکی ها سرشاراز پتاسیم هستند.

خوراکی ها : ذرت ، لیموترش ، لیموشیرین ، کشمش آجیلی ، انگور ، موز ، سیب زمینی و گلابی

پست های مرتبط
فواید و مضرات پاپایا
فواید و مضرات پاپایا

طعم شیرین ، مزه منحصر به فرد ، کمیاب بودن و طیف گسترده ای از مزایا برای سلامتی ، پاپایا را تبدیل به یک میوه محبوب کرده است. در این ادامه مطلب

فواید انجیر خشک برای سلامتی و بدن
فواید انجیر خشک

آنچه در این مطلب می خوانیم پوستی جوان تر ، موهای شاداب و هضم بهتر غذا ، افزایش استحکام استخوان ها و بهبود فعالیت سیستم گوارشی تنها بخشی از فواید ادامه مطلب

آشنایی با خواص بادام
خواص بادام

بادام بسیار مغذی و سرشار از چربی های سالم ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. بادام از درختان بومی منطقه خاورمیانه است ، اما ایالات ادامه مطلب

از خواص پسته چه می دانید ؟
خواص پسته

آنچه در این مطلب می خوانیم پسته حاوی چربی های سالم ، فیبر ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین B6 است. خواص پسته برای سلامتی شامل کاهش وزن ادامه مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن

دانلود رایگان کتاب مدیریت آبیاری در باغات

برای دانلود ایمیل خود را وارد کنید