از خواص پسته چه می دانید ؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مطلب می خوانیم

پسته حاوی چربی های سالم ، فیبر ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین B6 است. خواص پسته برای سلامتی شامل کاهش وزن ، کاهش کلسترول و قند خون ، بهبود سلامت روده ، چشم و رگ ها می باشد.

پسته همچنین میزان بالایی از اسیدهای آمینه ضروری را دارد. به دلیل اینکه بدن قادر به ساختن این اسید آمینه ها نیست ، آنها باید بوسیله رژیم غذایی دریافت شوند.

پسته انبار مواد معدنی مانند مس ، منگنز ، پتاسیم ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، روی و سلنیوم است. ۱۰۰ گرم پسته مقدار نیاز روزانه مس بدن را تأمین می کند. مس یک ماده معدنی مهم ضروری است که در انتقال عصبی ، متابولیسم و ​​همچنین تولید گلبولهای قرمز مورد نیاز است.

یک وعده ۱۰۰ گرمی پسته حاوی حدود ۵۵۷ کالری است.

پسته سلامت قلب را بهبود می بخشد

پسته حاوی چربی های غیر اشباع است که این چربی ها در سلامت قلب نقش دارند. پسته همچنین می تواند کلسترول بد را کاهش دهد. کاهس کلسترول خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تا ۱۲٪ کاهش می دهد.

این آجیل چگونگی واکنش فشار خون شما به استرس را مدیریت می کند. پسته به لطف اسید آمینه ال آرژنین ، L-arginine رگهای خونی را گشاد می کند که این موضوع باعث افزایش جریان خون و کاهش فشار خون می شود.

آنها سطح لیپوپروتئین ها را کاهش می دهند ، که یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است.

پسته به ۷ روش به سلامت قلب کمک می کند.

  1. کلسترول بد LDL را کاهش می دهد.
  2. سطح فیتواسترول خون را افزایش می دهد.
  3. سطح تری گلیسیریدها را کاهش می دهد.
  4. خواص ضد التهابی مفیدی را ارائه می دهد.
  5. با کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می کند.
  6. ضربان قلب را متعادل می کند.
  7. استرس حاد را کاهش می دهد..

با مطالعه انجام شده ، مشخص شد که خوردن پسته باعث کاهش فشار خون در حد بالای ۱٫۸۲ میلی متر در جیوه و حد پایین ۰٫۸ میلی متر در جیوه می شود.

مبارزه با دیابت با پسته

آیا افراد دیابتی نیز می توانند از خواص پسته بهره مند شوند ؟ برای جواب به این سوال می توان به چند نکته توجه کرد.

آجیل پسته سرشار از آنتی اکسیدان ها ، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی است که همگی برای کنترل قند خون مفید هستند. اضافه کردن پسته به رژیم غذایی در طولانی مدت به مدیریت میزان قند خون شما کمک کند.

طبق مطالعات انجام شده ، میزان گلوکز و انسولین خون پس از مصرف پسته کاهش می یابد. همچنین پسته سطح انسولین را افزایش می دهد ، هورمونی که میزان قند خون را در افراد دیابتی تنظیم می کند.

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ این افراد پس از خوردن ۲۵ گرم پسته به عنوان میان وعده و دو بار در روز ، کاهش ۹٪ قند خون ناشتا را تجربه کردند. پسته از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است ، به این معنی که باعث ایجاد قند خون زیاد نمی شود.

خواص پسته برای دستگاه گوارش

فیبر موجود در پسته به هضم غذا کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. آنها از بروز سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می کنند و به طور کلی سلامت گوارش را بهبود می بخشند.

کاهش التهاب با پسته

آجیل های مانند پسته سرشار از چربی اشباع نشده است. چربی اشباع نشده با التهاب مبارزه می کند.

کاهش وزن با پسته

فیبر موجود در پسته می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و این موضوع به کاهش وزن کمک می کند. از فواید پسته در تنظیم وزن هنگام گرفتن رژیم نمی توان چشم پوشی کرد.

پیشنهاد مطالعه  خواص کنجد برای سلامتی و بدن

خوشبختانه پسته جزو آجیل های کم کالری است. ۲۸ گرم پسته حاوی ۱۵۹ کالری است ، در مقایسه با ۱۷۶ کالری موجود در فندق و ۱۸۵ کالری در گردو

در یک برنامه کاهش وزن ۱۲ هفته ای ، افرادی که روزانه ۵۳ گرم پسته به عنوان میان وعده عصرانه میل می کردند ، دو برابر کاهش در شاخص توده بدنی داشتند.

بهبود بینایی با پسته

در بین آجیل ها ، پسته بیشترین مقدار لوتئین و زاکزانتین را دارد که هر دو ، آنتی اکسیدان های بسیار مهمی برای سلامتی چشم هستند. برخی گزارش ها و تحقیقات حاکی از آن است که اسیدهای چرب موجود در پسته نیز می توانند به سلامت چشم کمک کنند.

یکی دیگر از خواص پسته برای بینایی وجود ماده معدنی روی در این آجیل است. روی یک ماده حیاتی برای سلامتی چشم ها است.

خواص پسته برای حافظه

پسته ، مانند اکثر آجیل ها ، منبع بسیار خوب ویتامین E است. این ویتامین برای تقویت عملکرد شناختی ، یادگیری ، حفظ اطلاعات توسط مغز و حرکت سریع چشم هنگام خواب بسیار مهم است.

خواص پسته

فواید پسته برای سیستم ایمنی بدن

مغز پسته منبع غنی از مواد آنتی اکسیدانی فیتوشیمیایی مانند کاروتن ، ویتامین E و ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنلی است. مطالعات حاکی از آن است که این ترکیبات به از بین بردن رادیکالهای آزاد سمی از بدن انسان کمک کرده و از این طریق ، بدن را در برابر بیماری ها ، سرطان ها و عفونت ها محافظت می کنند.

به علاوه روی و ویتامین B6 موجود در پسته باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

نیروی جنسی خود را با پسته تقویت کنید

در یک مطالعه ، مردان مبتلا به اختلال نعوظ بعد از خوردن ۱۰۰ گرم پسته در روز به مدت ۳ هفته ، بهبودی ۵۰ درصدی در عملکرد نعوظ را تجربه کردند. در اینجا چند نمونه از خواص پسته برای نیروی جنسی را بیان می کنیم

یکی از این اسیدهای آمینه ضروری آرژنین L-arginine است که ۲٪ از اسیدهای آمینه موجود در پسته را تشکیل می دهد. این ماده در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک ترکیبی است که باعث رقیق شدن خون می شود. رقیق شدن خون باعث گردش بهتر خون در رگ ها می شود. گردش خون مناسب برای بسیاری از کارکردهای بدن از جمله عملکرد نعوظ از اهمیت زیادی برخوردار است.

خوردن چند عدد پسته در هر روز به مدت سه هفته باعث سلامت جنسی در مردان می شود. موادی مانند آرژنین ، فیتواسترول که برای درمان اختلال نعوظ مناسب است نیز در پسته وجود دارد. در بین آجیل ها ، پسته بیشترین میزان فیتواستروژن ها را دارد. فیتواستروژن می توانند سطح استروژن ( هورمون جنسی در زنان ) را افزایش دهد.

خواص پسته برای بارداری

یک وعده پسته می تواند تقریباً تمام نیاز روزانه زنان به آهن ، کلسیم ، فولات و پتاسیم را در حین بارداری تامین کند. اینها همه در رشد و تکامل جنین ، در حالی که در رحم است ، ضروری هستند.

فواید پسته برای جنین در دوران بارداری عبارتند از :

  • پسته منبع غنی از پروتئین است که برای رشد ماهیچه ها و بافت های جنین ضروری است.
  • اسیدهای چرب اشباع نشده آنها می توانند به افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد کمک کنند بنابراین ، متعادل کننده میزان چربی ها هستند.
  • وجود آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E ، ویتامین A ، کاروتن ها و ترکیبات پلی فنولیک باعث افزایش ایمنی زنان باردار می شود.
  • مقدار مس موجود در پسته به حفظ تعداد گلبول های قرمز خون در دوران بارداری کمک می کند.
  • خواص ضد التهابی آنها به بهبود درد و تورم مفاصل در دوران بارداری کمک می کند .
  • میزان فیبر آجیل در مبارزه با یبوست که زنان باردار مستعد آن هستند کمک می کند.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در پسته رشد مغز کودک را تسهیل می کند.
  • پسته حاوی ویتامین های B مانند ریبوفلاوین ، نیاسین ، تیامین ، ویتامین B6 و فولات هستند که برای رشد جنین مهم هستند.
پیشنهاد مطالعه  فواید انجیر خشک برای سلامتی و بدن
خواص پسته

خواص پسته برای پوست

ویتامین E موجود در پسته ، پوست شما را از آسیب اشعه فرابنفش UV محافظت می کند و علائم پیری زودرس را به تأخیر می اندازد. مس موجود در پسته به تولید الاستین کمک می کند ، الاستین ماده ای است که از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری می کند. به علاوه ویتامین B6 موجود در پسته به سلامت پوست و مو کمک می کند.

روغن پسته که از مغز آن استخراج می شود از عطر و طعم مطبوعی برخوردار است و همچنین دارای خاصیت نرم کننده عالی است. این روغن به حفظ پوست در برابر خشکی کمک می کند. علاوه بر این در داروهای سنتی و در صنایع دارویی و آرایشی نیز به عنوان ” روغن حامل یا روغن پایه ” مورد استفاده قرار می گیرد.

پسته سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها برای سلامتی بدن حیاتی هستند. آنها از آسیب سلول جلوگیری می کنند و نقش مهمی در کاهش خطر سرطان بخصوص سرطان پوست دارند.

کاهش کلسترول با پسته

از دیگر خواص پسته کاهش کلسترول است. مصرف منظم پسته در رژیم غذایی به کاهش کل کلسترول و همچنین کلسترول بد LDL و افزایش سطح کلسترول خوب HDL در خون کمک می کند. پسته مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید اولیک و آنتی اکسیدان ها را دارا می باشند. این مواد باعث کاهش کلسترول خون می شوند.

در یک مطالعه ، ۳۲ مرد به مدت ۴ هفته رژیم غذایی خاصی را دنبال کردند. سپس پسته به رژیم آنها اضافه شد و در مجموع حدود ۲۰٪ از کالری دریافتی روزانه آنها از طریق پسته انجام گرفت. بعد از گذشت ۴ هفته از رژیم غذایی ، ۲۳٪ از کلسترول بد LDL و ۲۱٪ کلسترول کل و ۱۴٪ تری گلیسیرید بدن آنها کاهش پیدا کرد.

خواص روغن پسته

روغن پسته باعث نرم و مرطوب شدن پوست می شود. اسید چرب امگا ۶ موجود در روغن پسته باعث از بین رفتن چین چروک موجود در صورت و زیر چشم می شود و اثر به جا مانده از زخم را از بین می برد. مالیدن روغن پسته به موها باعث شفاف شدن آنها می شود. روغن پسته سرشار از فسفر است فسفر باعث افزایش حافظه و هوش می شود.

پست های مرتبط
خواص کنجد برای سلامتی و بدن
خواص کنجد برای سلامتی و بدن

آنچه در این مطلب می خوانیم کنجد با نام علمی " Sesamum indicum " گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از ادامه مطلب

آشنایی با خواص بادام
خواص بادام

بادام بسیار مغذی و سرشار از چربی های سالم ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. بادام از درختان بومی منطقه خاورمیانه است ، اما ایالات ادامه مطلب

۲۵ مورد از خواص فندق | ازتقویت بدن تا درمان دیابت
خواص فندق

فندق دارای خواص زیادی است. فندق دارای پروتئین ، مواد چرب ، کلسیم ، فسفر و پتاسیم می باشد. فندق سرشار از ویتامین « A » و منبع بسیار خوب ادامه مطلب

فواید و مضرات پاپایا
فواید و مضرات پاپایا

طعم شیرین ، مزه منحصر به فرد ، کمیاب بودن و طیف گسترده ای از مزایا برای سلامتی ، پاپایا را تبدیل به یک میوه محبوب کرده است. در این ادامه مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن

دانلود رایگان کتاب مدیریت آبیاری در باغات

برای دانلود ایمیل خود را وارد کنید